javascriptNotEnabled

Str. główna / Kursy / Zasadniczy /

Odds & Outs

Odds & Outs - Szanse na wygraną i karty poprawiające układ

 

Przekonaliście się już, jak dobra ręka może stać się jeszcze lepsza lub stracić całą wartość po flopie, turnie i riverze. Na przykład, ma przed flopem zdecydowaną przewagę nad , ale traci ją, gdy na flopie pojawia się .

Jeśli masz karty, które prawdopodobnie nie są najlepsze, ale mają szanse na wygraną, musisz podjąć decyzję, czy je zrzucić, czy też kontynuować grę i ile ewentualnie warto w nie zainwestować.

Artykuł ten wyjaśnia, jakie wyliczenia są niezbędne do podejmowania właściwych decyzji odnośnie rokujących rąk, czyli takich które do wygranej potrzebują jeszcze pomocy ze stołu.

Po pierwsze, należy zidentyfikować karty, które mogą dać Ci lepszy układ (ang. outs), i ocenić swoją potencjalną przewagę. A po drugie, trzeba obliczyć szanse na wygraną (ang. odds) z uwzględnieniem wysokości puli, żeby przekonać się, czy warto o nią walczyć.

Znajomość podstaw matematyki pozwoli Ci na podjęcie poprawnych decyzji.

Karty poprawiające układ (outs)

Terminem "outs" określa się te karty spośród pozostających jeszcze w talii, które mogą poprawić Twój układ, i co do których masz nadzieję, że zapewnią ci wygraną, jeśli dojdzie do wykrycia kart.

Przykład z draw do koloru

Draw lub ciąg to niekompletny układ, który jednak po uzupełnieniu stanie się mocny i może przynieść spory zysk, jeśli na stole pojawi się brakująca karta wspólna. Załóżmy, że masz . Flop przynosi: . A zatem, jeśli na stół padnie jeszcze jeden kier na turnie lub riverze, będziesz mieć kolor. W takiej sytuacji, jeżeli któryś z przeciwników nie ma co najmniej fula, wygrasz to rozdanie. Na stole nie ma pary, więc przeciwnicy nie mogą jeszcze mieć fula.

W talii znajduje się 13 kart w każdym kolorze. Ponieważ Ty masz dwa kiery, a kolejne dwa leżą już na stole, cztery z 13 kierów są już w grze. Zatem w talii może się znajdować jeszcze dziewięć kart w tym kolorze. Są to właśnie Twoje "outy".

Przykład z draw do strita

Masz , a na flopie pojawiają się . Dowolny as lub dziewiątka dadzą Ci strita. W talii znajdują się cztery asy i cztery dziewiątki, co daje Ci osiem kart poprawiających układ.

Jeśli strita dać Ci może tylko jedna karta, masz zaledwie cztery outy (np. Twoje karty własne to , a flop przynosi: , Twoje outy to: ).

Przykład z draw do strita i z wyższymi kartami

Masz , a na stole pojawiają się . Dowolna z czterech dam z talii da Ci strita. Jeśli Twój przeciwnik ma na ręce środkową parę, np. , przewagę dać Ci mogą też inne karty, ponieważ król lub walet da Ci wyższą parę.

W takiej sytuacji ilość Twoich outów wzrasta do dziesięciu (cztery damy, trzy króle i trzy walety).

Przykład z setem przeciw draw do koloru

Kiedy trafi Ci się set (trójka na flopie do pary na ręce), bo masz , a na stole leżą , Twój układ jest dość mocny. Możesz się jednak obawiać koloru u przeciwnika, jeśli ma on piki.

Jednak Twój układ może stać się jeszcze lepszy. Siedem kart zapewni Ci fula lub wyższy układ (siódemka, trzy pozostałe dwójki i trzy walety), a jeśli na turn i river będą tej samej wartości, także dadzą Ci fula.

Przykład z draw do strita ORAZ draw do koloru

Masz , a na stole leżą . W tej sytuacji masz ciąg, a dokładniej ciąg do strita na dwie strony oraz ciąg do koloru. Oznacza to, że dziewięć kart może dać Ci kolor i osiem - strita. Pamiętać przy tym trzeba, żeby odjąć dwie karty, które znalazły się w obu kategoriach (były to oraz ). W tym przypadku masz zatem nie 9 + 8, ale 9 + 6 czyli 15 outów.

Ukryte outy

Przyjrzyjmy się teraz outom ukrytym, czyli takim, które trudniej zauważyć, ponieważ nie poprawiają bezpośrednio Twojego układu, tylko zmniejszają wartość układu przeciwników.

Przykład ukrytych outów

Masz , a Twój przeciwnik - . Na stole leżą . Pomagają Ci, zatem, trzy króle i trzy asy, dając Ci wyższe dwie pary, ale dowolna piątka lub szóstka, również Ci sprzyjają, gdyż w takiej sytuacji na stole pojawią się dwie pary - obie wyższe niż trójki przeciwnika. Jeśli się tak stanie, o wygranej zdecyduje piąta, dodatkowa karta (ang. kicker). Twój as stanowi najlepszą możliwą kartę dodatkową.

A zatem, w tym rozdaniu masz 12 outów, z czego sześć ukrytych.

Odrzucane outy

Zaawansowani gracze wyliczają nie tylko własne outy, ale zadają sobie pytanie, jakie karty może mieć przeciwnik i czy któraś z kart, na której pojawienie się sam liczy, nie da przeciwnikowi, który również czeka na polepszenie układu, lepszej kombinacji kart, niż jego własna. Takie karty nazywamy "odrzucanymi outami".

Przeanalizujmy jeszcze raz przykład z ciągiem do strita:

Masz , a na stole leżą . Wyliczyłeś na razie, że masz osiem outów (cztery asy i cztery dziewiątki).

Jak jednak zmienią się outy, jeśli jeden z Twoich przeciwników ma dwa kiery, np. , a zatem i draw do koloru? W takiej sytuacji dwa z Twoich outów, i , dadzą mu lepszy układ, choć Ty sam uzyskasz wtedy strita. Musisz więc odrzucić obie te karty ze swoich kalkulacji. W ten sposób ilość Twoich outów spada do sześciu, co znacząco zmniejsza Twoje szanse na wygraną.

Przy odrzucaniu outów zawsze powinieneś zakładać pesymistyczny scenariusz, ponieważ zdecydowanie lepiej wyeliminować o jedną kartę za dużo, niż o jedną za mało!

Prawdopodobieństwo i szanse na wygraną

Do wyliczania prawdopodobieństwa poprawienia posiadanego układu na podstawie outów stosuje się dwa proste sposoby.

Prawdopodobieństwo dojścia oczekiwanej karty w następnej rundzie licytacji wynosi:
[liczba outów] x 2

Prawdopodobieństwo dojścia oczekiwanej karty w następnych dwóch rundach licytacji (na
turnie i/lub riverze) wynosi:
[liczba outów] x 4

Draw do koloru na turnie

Na turnie masz ciąg do koloru (dziewięć outów). Prawdopodobieństwo uzyskania koloru wynosi tu: [liczba outów] x 2 = [prawdopodobieństwo wygranej w procentach]. A zatem:

9 x 2 = 18 %

Draw do strita na flopie

Na flopie masz ciąg do strita przez środek (cztery outy) i chcesz poznać prawdopodobieństwo uzyskania tego układu w dwóch kartach, które jeszcze pojawią się na stole. Wyliczasz je tak: [liczba outów] x 4 = [prawdopodobieństwo wygranej w procentach]. A zatem:

4 x 4 = 16 %

Wyliczanie szans na wygraną (odds)

Prawdopodobieństwo można przedstawiać jako proporcję lub wyrażać w procentach, co przydaje się w grze.

  • Szanse (odds) można określić jako stosunek między prawdopodobieństwem wygranej a przegranej.
  • Prawdopodobieństwo wygranej wyliczane jest, jak wyżej, a prawdopodobieństwo przegranej - w sposób następujący:

[Prawdopodobieństwo przegranej] = 100 % – [prawdopodobieństwo wygranej]

Najważniejsze wyliczenia szans najlepiej od razu zapisać w pamięci, zamiast każdorazowo obliczać na nowo.

Przykłady obliczeń odds

Ze środkową parą:

Masz , a na stole leżą . Twój obecny układ to środkowa para i podejrzewasz, że Twój przeciwnik ma wyższą parę (np. ).

Masz, zatem, pięć outów: trzy asy i dwie ósemki. Prawdopodobieństwo poprawienia Twojego układu wynosi więc 10% (5 outów x 2). Wyliczasz w ilu przypadkach układ nie ulegnie poprawie: 100% – 10% = 90%.

Teraz można wyliczyć szanse (odds) -> [prawdopodobieństwo przegranej] / [prawdopodobieństwo wygranej]

Podstawiamy odpowiednie wartości do wzoru: 90% / 10%. Po skróceniu (skreśleniu w liczniku i mianowniku zer) uzyskujemy wynik - odds w tym rozdaniu wynoszą 9:1.

Z kartami wyższymi od kart ze stołu:

Masz , a na stole leżą . Przypuszczasz, że Twój przeciwnik ma najwyższą parę ().

W tej sytuacji masz dziesięć outów (trzy króle i trzy damy do wyższej pary oraz cztery walety do strita). Zatem Twoje szanse na wygraną wynoszą 20 % (10 outów x 2). Wyliczamy więc prawdopodobieństwo, że Twój układ nie ulegnie poprawie:

100 % – 20 % = 80 %.

Odds -> [prawdopodobieństwo przegranej] / [prawdopodobieństwo wygranej] = 80% / 20%. Po skróceniu uzyskujemy szanse wynoszące 4:1.

Tabela oddsów

W pokerze Texas Hold'em pewne sytuacje często się powtarzają. Wartości, które są szczególnie ważne lub często spotykane zostały pogrubione. Zalecamy zapamiętanie wyróżnionych wartości.

Pot odds

Wyliczanie szans na uzyskanie układu to tylko pierwszy krok do podjęcia decyzji, czy warto kontynuować walkę o pulę. Musisz też sprawdzić, czy wysokość puli usprawiedliwia zaangażowanie się w rozdanie.

Na przykład, nie ma sensu ryzykowanie utraty $500 z ciągiem do strita przez środek, jeśli do wygrania jest tylko $50. Wiesz, że szanse na uzyskanie strita są niewielkie, a potencjalny zysk jest zbyt skromny, żeby opłacało się walczyć.

W większości przypadków wyliczenia są trudniejsze, ale podstawowe założenie pozostaje niezmienne. Trzeba wyliczyć swoje szanse na wygraną, jak opisano powyżej ("oddsy na flopie dla turna") i skonfrontować je z "pot odds". Pot odds to stosunek między wysokością puli a postawionym przeciwko Tobie zakładem.

Jako wysokość puli traktujemy żetony, które już są w puli, oraz te, które zostały postawione w bieżącej turze licytacji. Jeśli wartość "pot odds" jest wyższa, niż szans na wygraną, powinieneś sprawdzić (lub w wyjątkowych przypadkach przebić). W przeciwnym razie powinieneś spasować.

Przykład z draw do najwyższego koloru

Przy flopie masz na ręce , co daje Ci najwyższy draw do koloru (i dziewięć outów), a w puli są $4.

Twój przeciwnik stawia $1.

Zatem wysokość puli to $5 ($4 + $1), a do dopłacenia jest $1. Pot odds wynoszą więc 5:1.

Powyższa tabela mówi nam, że Twoje szanse na wygrane wynoszą 4:1. Wynika z tego, że pot odds są wyższe niż szanse na wygraną. Powinieneś zatem sprawdzić.

Płacisz $1 przy szansach 4:1 na wygranie pięciokrotności tej kwoty. To dobra sytuacja i niektórzy gracze decydują się nawet na przebicie.

Przykład z draw do strita

Masz , a na flopie leżą . W tej sytuacji masz ciąg do strita przez środek z czterema outami (szóstki). W puli znajduje się $25.

Twój przeciwnik stawia $5.

Teraz w puli mamy $30 ($25 + $5 od przeciwnika), a żeby sprawdzić postawiony zakład, dopłacić trzeba $5. Pot odds wynoszą 30 do 5, czyli po skróceniu (podzieleniu przez 5) - 6:1.

Jednak tabela mówi nam, że Twoje ogólne szanse na wygraną wynoszą 10:1, zatem pot odds nie pozwalają na sprawdzenie. Powinieneś spasować.

Musiałbyś zapłacić $5 przy szansach 10:1 na wygranie sześciokrotności tej kwoty. Sprawdzenie się nie opłaca.

Reakcja na all-ina

Jeśli na flopie przeciwnik postawi wszystkie swoje żetony, możesz zastosować te same wyliczenia, które zamieściliśmy powyżej, ale w tabeli powinieneś sprawdzić wartość w kolumnie "Oddsy na flopie dla rivera". Kiedy przeciwnik zagra za wszystko, zaletę sytuacji stanowi fakt, że nie będziesz już musiał się mierzyć z późniejszymi zakładami. Jeśli sprawdzisz, zobaczysz zarówno turn, jak i river, bez ryzykowania kolejnych żetonów.

Przykład z draw do strita przeciwko all-inowi

Przy flopie masz na ręce , co daje Ci draw do strita na dwie strony (osiem outów).

W puli jest już $50, a przeciwnik robi all-ina za $25. Pot odds wynoszą 75 do 25 ($50 plus $25 przeciwnika oraz $25 do sprawdzenia). Po uproszczeniu otrzymujemy wynik 3:1.

Jeśli sprawdzisz, zobaczysz za tę kwotę turn i river, a odpowiednia kolumna tabeli mówi, że Twoje szanse na wygraną wynoszą 2:1. Ponieważ pot odds mają wyższą wartość, powinieneś sprawdzić zakład przeciwnika.

Wnioski

Na początku obliczanie prawdopodobieństwa, wartości odds i outs może być dość trudne i czasochłonne, zwłaszcza dla początkujących. Jednak podstawy są zrozumiałe, a wykonanie kilku działań wspomoże Twoją naukę i pozwoli Ci zbudować solidne podstawy Twojej gry, więc warto wytrwać - zwłaszcza gdy masz zamiar poważnie zaangażować się w grę.

Jeśli będziesz rozgrywać ciągi bez uwzględniania szans na wygraną, na dłuższą metę na tym stracisz. Wielu graczy nigdy nie dokonuje takich wyliczeń i zbyt często sprawdza nieopłacalne zakłady. Od czasu do czasu dopisze im szczęście i wygrają kilka podobnych rozdań, jednak zdecydowanie częściej w nich przegrają i stracą pieniądze. Z drugiej strony, niewiedza może prowadzić do tego, że będziesz pasować w sytuacjach, gdy masz większe szanse na wygraną, niż Twój przeciwnik.

Jeśli będziesz konsekwentnie stosować opisane w tym artykule strategie, unikniesz niepotrzebnych błędów i zyskasz przewagę nad przeciwnikami.

Prawdopodobieństwo, wariancja i pechowe rozdania

Wielu ludzi sądzi, że powodzenie w pokerze zależy od szczęścia, jednak w rzeczywistości jest to gra umiejętnośc ...

Przejdź do następnej lekcji
Rozwiąż quiz
Jesteś tu nowy? Sprawdź, od czego zacząć pokerową edukację.
Masz już u nas konto? Zaloguj się
javascriptNotEnabled
Teoria Nasze narzędzia, kursy i tutoriale pomogą Ci zacząć.
Praktyka Opanuj za darmo podstawy i zaawansowane strategie gry.
Sukces! Wykorzystaj zdobytą wiedzę i zacznij wygrywać!
/ZACZNIJ GRAĆ JUŻ DZIŚ/
The League Sprawdź swoje pokerowe umiejętności, mierząc się z konkurentami z całe...
The League – wygrywaj co miesiąc darmowe nagrody pokerowe!
Więcej
/Obejrzyj/
Zapoznaj się z błyskawiczną, filmową wersją naszego kursu.