javascriptNotEnabled

Str. główna / Kursy / Zasadniczy /

Ręce startowe

Ręce startowe

 

W odmianie Texas Hold'em na początku rozdania gracze otrzymują dwie z siedmiu kart, z których będą później składać najlepszy 5-kartowy układ. Są to jedyne karty własne gracza (ang. hole cards) i są one niezmiernie ważne dla sposobu rozegrania rozdania. Ich wartość jest kluczowa z punktu widzenia podstawowych strategii gry. Mocne karty własne wygrają ze słabymi w trzech na cztery rozdania, a zazwyczaj częściej. Dzieje się tak dlatego, że kolejne pięć kart, które pojawią się na stole, to karty wspólne, które należą do wszystkich graczy. Jeśli, na przykład, jeden z graczy otrzyma , a inny - , to ten ostatni, by wygrać, musi trafić , uzyskać strita lub kolor. Jeśli na flopie pojawią się , obaj gracze będą mieć parę asów, czyli pozornie ten sam układ. Jednak w 90% przypadków gracz posiadający w takim rozdaniu zwycięży. Aby jak najczęściej mieć lepszy układ kart niż przeciwnik, powinieneś rozgrywać tylko te rozdania, w których masz dobre ręce startowe - strategia taka zwana jest "tight strategy". W rozgrywaniu ich ważne są też: konsekwencja i agresja. W poniższym artykule postaramy się wyjaśnić różnicę między rękami dobrymi a słabymi.

Para na ręce (pocket pair)

Jeśli na Twoją rękę trafi para, masz dobre lub bardzo dobre karty własne. Oczywiście, wysokość pary decyduje o jej wartości. Karty takie często wygrywają przy wykryciu pozostałych na dwa sposoby:

  1. Gdy ma się lepsze karty początkowe niż przeciwnik, a niczyja ręka startowa nie zyska pomocy ze stołu.
  2. Gdy wśród kart wspólnych pojawi się trzecia, pasująca do kart własnych gracza, dając mu trójkę. Na przykład: gracz ma , a na flopie pojawiają się .

Można też, oczywiście, uzyskać strita lub kolor, jednak sytuacje takie spotyka się rzadziej, kiedy ma się na ręce parę. Prawdopodobieństwo wygrania rozdania bez uzyskania pomocy ze stołu zależy w głównej mierze od tego, jakiej wysokości karty tworzą Twoją parę. Jeśli masz , czyli najlepszą rękę startową w pokerze Texas Hold'em, by Cię pokonać, przeciwnik musi trafić co najmniej dwie pary. Nawet jeśli pozostałe karty Ci nie pomogą, masz w takiej sytuacji spore szanse na wygraną. Kiedy jednak masz na ręce niską parę, np. , często przegrasz z kimś, kto trafi średnią lub wysoką parę. Jednakże, gdy trafi Ci się trójka (lub "set"), uzyskasz mocny układ, który najczęściej gwarantuje wygraną. Oczywiście, może się zdarzyć, że w tym samym rozdaniu sety trafią się dwóm graczom, jednak są to rzadkie przypadki.

Karty o różnej wartości

W większości przypadków Twoje karty własne nie utworzą pary, co utrudnia nieco określenie wartości takiego układu. By ustalić, czy taka ręka jest dobra, należy odpowiedzieć sobie na trzy pytania:

1.   Jaką wartość ma każda z kart własnych?

To pytanie jest najważniejsze. Wartość poszczególnych kart jest szczególnie istotna, jeśli któraś z nich utworzy parę z kartą ze stołu. Jeśli masz , a Twój przeciwnik ma , i obaj traficie parę, zwycięstwo w tym rozdaniu zdecydowanie przypadnie Tobie. Również w przypadku, gdy żaden z Was nie uzyska pomocy ze stołu, to Ty wygrasz rozdanie z wyższą kartą pojedynczą (as jest lepszy niż dama). Zdecydowanie najlepiej, gdy obie karty są wysokie, ponieważ, gdy trafi Ci się para, Twoja karta dodatkowa (ang. kicker) również będzie dobra, co może czasem przesądzić o wygranej. Jeśli masz kartę wysoką i niską, np. , musisz być ostrożny.

2.   Czy karty są w tym samym kolorze?

Jeśli Twoje karty własne są w tym samym kolorze, szansa na uzyskanie układu zwanego kolorem zdecydowanie rośnie. W dodatku, jeśli dwie z pięciu kart w kolorze to Twoje karty własne, układ ten jest lepszy. Jeśli masz , a na stole leżą , prawdopodobnie będziesz mieć najlepszy układ. Gdybyś jednak miał , a na stół padłyby , ryzyko, że ktoś ma pika wyższego od ósemki i Cię pokona, byłoby dość duże.

3.   Czy karty mają zbliżoną wartość?

Ten czynnik jest decydujący dla uzyskania strita. Szanse na złożenie strita zdecydowanie rosną, jeśli Twoje karty własne mają zbliżoną wartość, np. . Im większa odległość dzieli Twoje karty na ręce, tym trudniej zebrać pięć ułożonych po kolei (strita). Jeśli różnica wynosi cztery karty, np. przy , nie da się zawrzeć w stricie obu posiadanych kart. Karty połączone bezpośrednio (tzw. "łączniki") są najbardziej wartościowe. Dlatego właśnie najlepsze ręce startowe, które nie tworzą pary, to , lub te same karty w pozostałych dwóch kolorach. I analogicznie - karty niskie i odległe od siebie pod względem wartości są słabe. to najsłabsza ręka startowa w pokerze Texas Hold'em, ponieważ obie karty są niskie i nie rokują uzyskania strita ani koloru.

Rodzaje rąk startowych

W poniższym fragmencie artykułu podzielimy ręce startowe na cztery grupy i wyjaśnimy, jak należy je rozgrywać.

Grupa 1: Najlepsze karty (Monster)

, ,

Są to zdecydowanie najlepsze karty startowe w odmianie Texas Hold'em. Należy je praktycznie zawsze rozgrywać, nawet na wczesnych lub środkowych pozycjach i gdy przeciwnik przebija. Zaleca się przy nich agresywną grę, zatem jeśli masz monstera, zdecydowanie powinieneś przebijać.

Grupa 2: Bardzo mocne karty własne

, , ,

Te karty są bardzo dobre, choć ustępują nieco układom z grupy 1. W większości przypadków powinno się z nimi grać i przebijać. Jednakże, jeśli Twój zakład zostanie przez przeciwnika ponownie przebity, powinieneś zachować czujność, a najczęściej spasować. Gracz dokonujący ponownego przebicia może mieć karty z grupy 1, które są lepsze od Twoich.

Grupa 3: Karty dyskusyjne

Dowolna para z zakresu od do , z kartą dodatkową od do , dowolny as z kartą dodatkową w tym samym kolorze, karty w tym samym kolorze od w górę (np. ), a także , , dwie karty w tym samym kolorze, o wartościach odległych o mniej niż dwie pozycje ( czy ).

Wszystkie te układy mają jakieś zalety, ale nie są już tak dobre, jak te z grup 1 i 2. Na początkowych pozycjach należy je zrzucić. Z kolei na pozycjach końcowych warto często z nimi przebić, zwłaszcza gdy wszyscy gracze przed Tobą spasowali.

Grupa 4: Słabe ręce

Wszystkie karty własne, które nie mieszczą się w powyższych trzech grupach trafiają do tej kategorii. Nie powinno się ich rozgrywać, ale konsekwentnie zrzucać.

Wnioski

Pierwszą decyzją, jaką musisz podjąć w każdym rozdaniu, jest ustalenie, czy będziesz grać z otrzymanymi kartami własnymi, czy też spasujesz. Dobra, solidna strategia przy podejmowaniu tej decyzji jest podstawą pokerowego sukcesu. Jeśli zastosujesz się do zawartych w tym artykule wskazówek i po flopie zastosujesz grę "tight-aggressive", będziesz mieć sporą szansę na wygraną.

Odds & Outs - Szanse na wygraną i karty poprawiające układ

Przekonaliście się już, jak dobra ręka może stać się jeszcze lepsza lub stracić całą wartość po flopie, turnie ...

Przejdź do następnej lekcji
Rozwiąż quiz
Jesteś tu nowy? Sprawdź, od czego zacząć pokerową edukację.
Masz już u nas konto? Zaloguj się
javascriptNotEnabled
Teoria Nasze narzędzia, kursy i tutoriale pomogą Ci zacząć.
Praktyka Opanuj za darmo podstawy i zaawansowane strategie gry.
Sukces! Wykorzystaj zdobytą wiedzę i zacznij wygrywać!
/ZACZNIJ GRAĆ JUŻ DZIŚ/
Skill League Rankingi ligowe  |  Legenda  |  Harmonogram ...
PokerSchool Skill League
Więcej
/Obejrzyj/
Zapoznaj się z błyskawiczną, filmową wersją naszego kursu.